Wat ooit in 1947 begon als damesmodezaak ‘Hennes’ in Västerås (Zweden) is nu een enorme keten met 3.900 winkels en 6 verschillende brands. In 1968 koopt de firma Hennes het bedrijf ‘Mauritz Widforss’, gespecialiseerd in jacht- en viskleding. Voor het eerst ging Hennes ook herenkleding verkopen en werd de naam van het nieuwe bedrijf ‘Hennes & Mauritz’ oftewel H&M.

Desiree (Dees) Pelzer de Storemanager van de vestiging in Mosae Forum werkt al bijna haar hele werkzame leven bij H&M. “Als het je thuis is dan ga je er ook nooit meer weg”, zegt Dees vol enthousiasme. Ze werkt nu ruim een jaar als Storemanager in Maastricht maar voor die tijd heeft ze 17 jaar in de vestiging in Corio Center in Heerlen gewerkt waarvan de laatste jaren ook als Storemanager.

In de vestiging in Mosae Forum werken 48 personen waarvan 10 fulltimers. Desiree heeft 3 Department Managers die haar op hun eigen department (kinderen, dames (2) en heren) assisteren. “We hebben een goede mix tussen jongere en wat oudere medewerkers. Dat is heerlijk werken. De jongere houden de ouderen jong en de ouderen houden de jongeren in toom”, zegt ze met een smile van oor tot oor.

IMG_7602

In Maastricht zijn momenteel 3 vestigingen die op termijn samengevoegd zullen worden tot 1 vestiging in Mosae Forum. “De Beauty-store in de Nieuwstraat en de Divided-store in Entre-Deux komen bij ons in huis. We gaan in de zomer verbouwen om meer ruimte vrij te maken voor deze extra artikelen”.

De doelgroep waarop H&M zich richt is heel divers. “Van jong tot oud kan bij ons terecht en dat zie je ook ècht terug in de winkel”. De collectie ‘Divided’ is voor de trendy jeugd, de collectie ‘Every Day’ voor de groep 30-45 jaar en dan hebben we nog ‘Classic’ voor de groep boven 45 jaar. Oh ja en natuurlijk hebben we nog ‘kids’ en ‘LOGG’ ons sportieve trendy merk.”

Elke dag komen nieuwe artikelen binnen en elke anderhalve week krijgt alles in de winkel een nieuwe plek. “We maken dan ruimte voor nieuwe items zodat we klanten kunnen blijven verrassen met nieuwe kleding”, zegt Dees die 4 medewerkers, de zgn. ‘Visuals’ heeft, die fulltime bezig zijn met de uitstraling van de winkel.

H&M is constant in beweging. Het service niveau van nu is niet meer te vergelijken met dat van vroeger. “Nu staat de klant bij ons helemaal centraal, dat is waarvoor we het doen; met een gezonde dosis ‘fun at work’ zorgen we voor tevreden klanten”, aldus Dees. “Medewerkers krijgen interne trainingen en opleiding, deels via E-learning en deels klassikaal. We lopen graag voorop en willen horen wat er speelt op de winkelvloer. Iedere dag starten we de dag met z’n allen op de werkvloer en daarna gaat iedereen naar zijn eigen department waar de department manager de dag van gisteren bespreekt en kijkt wat er vandaag beter kan, dat is ècht teamwork!”, zegt een trotse Desiree.

“Speciaal voor klanten hebben we sinds een jaar de H&M Club ontwikkeld. Per € verdien je een punt. En hoe meer punten je hebt hoe meer leuke acties er voor je zijn”. Desiree wil benadrukken dat alles via de H&M App gaat. “We zijn ons bij H&M erg bewust van het milieu en deze week organiseren we de World Recycle Week. Als je deze week je oude kleding naar een vestiging van H&M brengt krijg je extra korting op je volgende aankoop”.

H&M Mosae Forum ligt op de kop van het winkelcentrum en heeft een ingang aan de markt en een ingang op het plein. De winkel is 7 dagen in de week geopend van 10u00 tot 18u00 (zondag en maandag vanaf 12u00 en donderdag open tot 21u00).

IMG_7592