Met ruim 35 jaar op de teller is winkelcentrum Op de Kamp niet meer piepjong. De sleet in Landgraaf zit er echter niet op. Promotiemanager Harold Habets gaat zorgen voor nog meer reuring.

Op de Kamp mag zich laten zien

Marcel de Veen

Een duif trippelt parmantig door winkelcentrum Op de Kamp en pikt hier en daar wat van de grond. Harold Habets kijkt er afkeurend naar. “Zoiets moet je eigenlijk niet hebben in een winkelcentrum. Net zoals je geen tocht wilt voelen.” Een defecte, openstaande schuifdeur is de boosdoener die er voor zorgt dat de omstandigheden in het Landgraafse winkelcomplex deze ochtend niet optimaal zijn.

Harold Habets is de nieuwe promotiemanager van Op de Kamp. Hij is gecontracteerd om de activiteiten in het winkelcentrum naar een hoger niveau te tillen en voor meer beleving te zorgen.

De Maastrichtenaar, die ook werkt voor Corio Center in Heerlen en klussen doet voor Winkelcentrum Mosae Forum in Maastricht, kende Op de Kamp nog niet voordat hij in Landgraaf aan de slag ging. Wel had hij, ter oriëntatie, een kijkje genomen op Facebook. “Daar waren nogal wat klachten te lezen over te weinig gezelligheid en leegstand. Ik was echter tijdens mijn eerste bezoek aangenaam verrast en verbaasd over het grote en gevarieerde winkelaanbod. Veertig winkels, waarvan twee grote supermarkten, horeca, een bakker, een slager, een twee reisbureaus. Tachtig procent van de ruim veertig panden is bezet. Dat zijn gewoon hele goede cijfers. Mensen realiseren zich dat niet. Een verder ijzersterk punt: een zee van parkeerruimte. En nog gratis ook.”

Habets wil de twintig procent leegstand niet bagatelliseren, maar wijst er op dat de oorzaak niet is dat Op de Kamp niet aantrekkelijk zou zijn. “Je hebt soms gewoon te maken met faillissementen van een keten, zoals Maxwell en Vögele. In andere winkelgebieden zie ik grotere problemen.”

Ondanks de positieve cijfers willen de winkeliersvereniging en de eigenaar van het winkelcentrum dat er slagen worden gemaakt. Dat moet Habets mede initiëren. “Ik denk dat we kunnen werken aan meer saamhorigheid bij de ondernemers en meer beleving tijdens het winkelen. Dat kan door samen activiteiten te organiseren, zoals bijvoorbeeld proeverijen. Daarmee straal je ook naar je bezoekers uit dat je trots bent op Op de Kamp. Inmiddels is ook de website vernieuwd en is er een nieuwe social media strategie.”

Hij is nu een maand in Op de Kamp aan de slag en heeft voor zichzelf al enkele verbeterpunten genoteerd. Die wil Habets eerst met zijn opdrachtgevers bespreken. Aan kleinere zaken wil hij al op de korte termijn werken: mankementen, zoals die defecte schuifdeur, moeten à la minute opgelost worden. De temperatuur in het winkelgedeelte mag, zeker nu het wintert, hoger. De muziek kan iets sfeervoller en fietsers die Op de Kamp gebruiken voor een afkorting, moeten geweerd worden. “Voor de rest denk ik dat dit winkelcentrum nog vele jaren meekan.”